Solis Brücke

Solisbrug

Op  de nieuwe baan van Theo Rossen

Hallo allemaal , mijn naam is Theo Rossen en ik ben al / pas 7 jaar aan een nieuwe treinbaan bezig. Wegens verhuizing moest de vorige baan afgebroken worden en ik heb nu gekozen voor een Zwitserse baan zonder een specifiek traject maar wel het rijdend materieel , de gebouwen , Sbb en Rhb bovenleiding is allemaal op zijn Zwitsers, maar nu moest ik nog een brug hebben om een dal/ kloof  te overbruggen van 150cm lang.

 Gelukkig ben ik geabonneerd op het Zwitserse vakblad Lokiechte brug

waarin ik een mooie gebogen stenenbrug zag staan. Het was de Solisbrücke  die bij Chur – St-Moritz Bahn

Nu was ik ook gelukkig in het bezit van Technische Bauten schmalspuriger Gebirgsbahnen van de uitgever Schweers + Wall  waar deze brug in staat Deze tekening heb ik op  H0 schaal uit laten uitprinten en eens op de plaats gehouden  waar hij zou moeten komen. Hij bleek 24 cm te lang te zijn maar dat vond ik geen probleem om dit in te korten

01

 Waar ga je dit nu van maken dat was mijn volgende vraag, ik had verschillende opties zoals : gips , Heki styrodur die Rob Elie, een clublid,  me had aanbevolen. Hier heb ik 3 verschillende soorten van besteld om ze te bekijken, klei of echte stenen

Gips was te zwaar – Heki Styrodur platen vond ik toch niet mooi,  met klei geen ervaring hoe dit zich zou houden ,  dus bleef er nog maar een ding over en dat was metselstenen Gemakkelijk gezegd maar waar koop je deze, na lang zoeken op internet kwam ik een site tegen met de perfecte stenen maar helaas die firma bestond niet meer dus verder zoeken.

 Tijdens een verjaardag bij mijn broer was ik zo aan het vertellen wat mijn volgende project was maar dat ik geen geschikte stenen vond toen zij hij doodleuk; gewoon deze en hij liet me een bouwdoos zien met een kerstdorp die de firma www.hobby-en-modelbouw.nl  verkoopt.

10

 Na thuis komst heb ik natuurlijk ook deze site bekeken en die hebben veel verschillende stenen en schalen van klein tot groot, na een gesprek met Johan Moors, ook clublid, omtrent welke schaal verhouding ik zou moeten pakken heeft hij me aanbevolen om een iets grotere schaal te pakken omdat stenen 1 : 87 te klein zijn voor z`n groot object .Nu heb ik 1 : 32/45 gebruikt

 Nu alle problemen opgelost waren kon ik aan de slag eerst heb ik een de voorkant op MDF plaat getekend en uitgezaagd , deze weer eens op zijn plaats gehouden en dat zag niet verkeerd uit

03

Toen was ik niet meer te houden de achterkant was al snel klaar,. Het samen stellen heeft wat langer geduurd  en omdat met MDF de kleine bogen niet gemaakt konden worden heb ik hiervoor vliegtuig triplex van 1mm gebruikt.

04

 Na 73 uur eindelijk klaar en dan eerst weer  inpassen op de baan , paste perfect nu nog ff 13.000 stenen lijmen.

14   17

dit was een hele klus want ik heb ze dus echt allemaal stuk voor stuk met een pincet gelijmd, maar na 196 uur komt toch alles aan zijn eind. Ik was er dagelijks z`n 5 uur mee bezig. zelfs voor dat ik naar mijn werk ging had ik al meestal een uurtje zitten te lijmen. Ik heb hiervoor gewoon de houtlijm van de Action verdund.\ Na het lijmen ben ik    

      27    26

naar de plaatselijke badkamer specialist gegaan omtrent informatie voor het voegen waarbij hij me verschillende kleuren voegsel mee gaf die ik kon uitproberen op een proefstuk. Deze hebben we met verschillende mensen beoordeeld en uiteindelijk de keuze gemaakt.

23         18

De firma Caubo heeft mij deze gratis ter beschikking gesteld. De brug staat nu op zijn plek en hij moet alleen nog maar aangekleed worden door de kloof te maken.

Ik moet zeggen dat het een mooie uitdaging was en die goed geslaagd is die in mijn kennissen kring erg gewaardeerd wordt , nu  op naar de volgende uitdaging : Straatverlichting.

30